Poniżej wskazujemy najważniejsze elementy, jakie należy zweryfikować w przypadku swojego pomysłu, który miałby zostać objęty wsparciem publicznym.
Niemniej jednak, wskazujemy poniżej wykaz najważniejszych czynności do wykonania przed naborem, bez względu na warunki udziału w nim:
Określenie zamierzenia budowlanego: budowa/modernizacja/zmiana
sposobu użytkowania budynku/lokalu na potrzeby prowadzenia działalności
w zakresie...... (określamy zakres zgodnie z zakresem, który ma zostać
wsparty w ramach naboru).
Określenie tego jest bardzo istotne, ponieważ na etapie weryfikacji sprawdzana jest spójność zakresu operacji i planowanej do wsparcia działalności z zamierzeniem budowlanym. Np. jeśli chcemy zbudować pensjonat, to pozwolenie na budowę powinno dotyczyć pensjonatu, a nie np. budynku mieszkalnego. Inny przykład: Planujemy otworzyć warsztat samochodowy w istniejącym garażu, to zmiana sposobu użytkowania powinna być w zakresie zmiany na warsztat samochody, a nie np. na pomieszczenie gospodarcze.
Jeśli masz problem z ustaleniem zamierzenia budowlanego, skontaktuj się z właściwym wydziałem budownictwa lub architektem.
Następnie:
1.
W gminie- uzyskać zaświadczenie o zgodności zamierzenia budowlanego z
miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzję o
warunkach zabudowy
2.
W wydziale budownictwa w starostwie pytamy czy ww.zamierzenie będzie
zgłoszenie czy na pozwolenie na budowę (wymaga projektu
architektonicznego). Występujemy ze zgłoszeniem lub z wnioskiem o uzyskanie pozwolenia na budowę (nie ma możliwości zawarcia umowy pomocy bez pozytywnej decyzji właściwego organu w zakresie Prawa Budowlanego).
3.
Jak będzie wymagany projekt budowlany- to trzeba oszacować koszty- dla prac budowlanych
zlecamy kosztorys inwestorski; dla wyposażenia gromadzimy po dwie oferty
cenowe. Oferty to nic innego jak wydruki ze sklepów internetowych, oferty e-mail
czy dedykowane pod konkretnego zamawiającego czy parametry. Takie
oferty zbieramy- najlepiej po dwie na każdą rzecz, która miałaby zostać
kupiona w ramach dofinansowania (dotacja jest na nowe wyposażenie,
maszyny, prace budowlane; pomoc nie jest na koszty bieżące, np. ZUS-y,
podatki, zatowarowanie). W przypadku modernizacji budynku/lokalu czy jego budowy najlepiej zlecić przygotowanie kosztorysu inwestorskiego.
Przeczytaj, jakie elementy powinien zawierać kosztorys.4. Na podstawie ofert/kosztorysu szacujemy koszty inwestycji.
5.
Liczymy koszty bieżące utrzymania/prowadzenia działalności, trzeba
uwzględnić wszystkie koszty miesięczne, które będą (ZUS, media, podatki,
zakup towarów, np środki czystości, surowce do żywności, itp.).
Prowadzić działalności trzeba 2-3 lata od podpisania umowy o dofinansowanie. Dane o prognozowanych kosztach są elementem niezbędnym do umieszczenia w biznesplanie, którego wzór różni się w zależności od naboru/programu wsparcia.
6.
Znając koszty inwestycji i bieżące, trzeba oszacować, ile klientów i po
jakiej cenie trzeba będzie obsłużyć, żeby biznes był opłacalny. W tym
miejscu dochodzimy do sprawdzenia jego rentowności.