- rybacy nie dbają o to, by gastronomia promowała ich ryby (informowała o pochodzeniu) – w restauracji nie ma informacji, z jakich gospodarstw podawane są ryby
- niska świadomość nt. charakteru imprez lokalnych o charakterze promocyjnym, zwłaszcza jarmarki lokalnych produktów lokalnych, u organizatorów wydarzeń, w ramach których odbywają się jarmarki
- DBP wspiera szarą strefę! Promuje wysokiej jakości produkty ale ich wytwórcy nie legalizują działalności
- słaba współpraca pomiędzy podmiotami DBP
- wysoki wskaźnik rezygnacji z dotacji w ramach wdrażania 2007-2013 (nieprzemyślane pomysły)
- niska jakość pracy Kapituły DBP (niewielkie zaangażowanie w prace, - niezrozumienie idei Znaku przez niektórych jej członków, działania dodatkowe stojące w sprzeczności z DBP, wręcz działające na szkodę DBP)
- brak samoorganizacji podmiotów DBP – wszelkie działania promocyjne podejmowane są przez Partnerstwo
konieczność realizacji szkoleń dla kandydatów oraz użytkowników:
*analiza rynku biznes plan,
* jak rozwijać ofertę (p. Mąka)
* jak wprowadzić produkt na rynek,
*plan działań dla środowiska – ekologiczność);
*branżowe: z wędzenia, przetwórstwa,
*doradztwo fiskalne,
* jak stać się podmiotem MOL (poszukać szkoleniowców, praktyków),
* warunki sprzedaży rękodzieła (US)
* obowiązku sprawozdawczym podmiotów świadczących usługi noclegowe (gmina, GUS)
- Szkolenia należy skierować nie tylko do podmiotów DBP ale również innych producentów, zainteresowanych mieszkańców, członków KGW.
- szkolenia dla organizatorów wydarzeń: jak organizować jarmarki produktów lokalnych, kogo dopuszczać do udziału, na jakich zasadach? – legalne produkty, dopuszczone do sprzedaży, rękodzieło własne /a nie odtwórcze czy stoiska handlowe/
- Szkolenie oraz wspólnie z urzędem celnym, US, SANEPID - opracowanie wytycznych dla sprzedaży jarmarcznej dla poszczególnych grup produktów + wskazanie kompetentnej osoby, która może udzielać odpowiedzi na pytania w urzędach, w przypadku pojawiających się pytań ze strony producentów.
- Znak powinien przyznawany wyłącznie legalnie prowadzonym działalnościom (weryfikacja na podstawie dokumentów/pozwoleń itp. dostarczanych przez kandydatów w okresie kandydackim)
- do kandydatów należy skierować wsparcie merytoryczne: szkolenia, doradztwo, rozwój oferty, legalizacja działalności. Po legalizacji działalności, dostosowania się do przepisów wskazanych w konkretnych branżach. Okres kandydacki może trwać kilka lat ale nie dłużej niż: 3 lata. Efektem musi być rozwój – legalizacja – założenie działalności gospodarczej i utworzenie miejsca pracy.
- Użytkownikiem Znaku może stać się ten, kto spełni ww. warunki.
- W jarmarkach produktów lokalnych mogą uczestniczyć tylko użytkownicy Znaku (promowane i sprzedawane mogą być tylko legalnie powstające produkty)
- Wysokość opłaty licencyjnej powinno zależeć od ilości zatrudnionych.
- DBP nie powinny być dalej preferowane w LKW, powinny skoncentrować się na promocji i sieciowaniu oferty, budowaniu sieciowych produktów turystycznych.
- opracowanie regulaminu pracy Kapituły oraz zorganizowanie otwartego naboru do Kapituły.
- stworzenie Karty – krok do samoorganizacji podmiotów DBP, założenia organizacji zrzeszającej producentów lokalnych.- Podmioty małe, jednoosobowe działalności nie posiadające pracowników i nieuczestniczące w wielu inicjatywach z tego powodu
- podmioty nie należące do mainstreamu (panujących obecnie trendów), odstające pw. jakości, mody, ale mające grono stałych entuzjastów/klientów
- szara strefa – brak możliwości legalnej sprzedaży