Dolina Baryczy

25.09.2015 - Kapituła Znaku "Dolina Baryczy Poleca"

Konsultacje społeczne - spotkanie dla członków Kapituły Znaku Dolina Baryczy Poleca

miejsce spotkania: Milicz, biuro Stowarzyszenia "Partnerstwo dla Doliny Baryczy"

charakter spotkania: spotkanie tematyczne

zakres spotkania: konsultacja analizy SWOT, diagnoza potrzeb grupy producentów i usługodawców posiadających lub ubiegających się o znak DBP.

ilość uczestników:
5 osób

W biurze Stowarzyszenia mieszczącym się w CAL w Miliczu odbyło się spotkanie członków Kapituły Znaku DBP związane z działaniami, które planowane są w ramach nowej Strategii dotyczącymi promocji i wsparcia lokalnych producentów i usługodawców zrzeszonych w Systemie. Dyskusja poświęcona została również zagadnieniom dotyczącym finansowania działań wspierających System oraz finansowym zaangażowaniu użytkowników w działania.

WNIOSKI KOŃCOWE ze SPOTKAŃ:

PROBLEMY:

- rybacy nie dbają o to, by  gastronomia promowała ich ryby (informowała o pochodzeniu) – w restauracji nie ma informacji, z jakich gospodarstw podawane są ryby

- niska świadomość nt. charakteru imprez lokalnych o charakterze promocyjnym, zwłaszcza jarmarki lokalnych produktów lokalnych, u organizatorów wydarzeń, w ramach których odbywają się  jarmarki

- DBP wspiera szarą strefę! Promuje wysokiej jakości produkty ale ich wytwórcy nie legalizują działalności

- słaba współpraca pomiędzy podmiotami DBP

- wysoki wskaźnik rezygnacji z dotacji w ramach wdrażania 2007-2013 (nieprzemyślane pomysły)

- niska jakość pracy Kapituły DBP (niewielkie zaangażowanie w prace, - niezrozumienie idei Znaku przez niektórych jej członków, działania dodatkowe stojące w sprzeczności z DBP, wręcz działające na szkodę DBP)

- brak samoorganizacji podmiotów DBP – wszelkie działania promocyjne podejmowane są przez Partnerstwo


POTRZEBY:

konieczność realizacji  szkoleń dla kandydatów oraz użytkowników:

*analiza rynku biznes plan,

* jak rozwijać ofertę (p. Mąka)

* jak wprowadzić produkt na rynek,

*plan działań dla środowiska – ekologiczność);

*branżowe: z wędzenia, przetwórstwa,

*doradztwo fiskalne,

* jak stać się podmiotem MOL (poszukać szkoleniowców, praktyków),

* warunki sprzedaży rękodzieła (US)

* obowiązku sprawozdawczym podmiotów świadczących usługi noclegowe (gmina, GUS)

- Szkolenia należy skierować  nie tylko do podmiotów DBP ale również innych producentów, zainteresowanych mieszkańców, członków KGW.

- szkolenia dla organizatorów wydarzeń: jak organizować jarmarki produktów lokalnych, kogo dopuszczać do udziału, na jakich zasadach? – legalne produkty, dopuszczone do sprzedaży, rękodzieło własne /a nie odtwórcze czy stoiska handlowe/

- Szkolenie oraz wspólnie z urzędem celnym, US, SANEPID  - opracowanie wytycznych dla sprzedaży jarmarcznej dla poszczególnych grup produktów + wskazanie kompetentnej osoby, która może udzielać odpowiedzi na pytania w urzędach, w przypadku pojawiających się pytań ze strony producentów.

- Znak powinien przyznawany wyłącznie legalnie prowadzonym działalnościom (weryfikacja na podstawie dokumentów/pozwoleń itp. dostarczanych przez kandydatów w okresie kandydackim)

- do kandydatów należy skierować wsparcie merytoryczne:  szkolenia, doradztwo, rozwój oferty, legalizacja działalności. Po legalizacji działalności, dostosowania się do przepisów wskazanych w konkretnych branżach. Okres kandydacki może trwać kilka lat ale nie dłużej niż: 3 lata. Efektem musi być rozwój – legalizacja – założenie działalności gospodarczej i utworzenie miejsca pracy.

- Użytkownikiem Znaku może stać się ten, kto spełni ww. warunki.

- W jarmarkach produktów lokalnych mogą uczestniczyć tylko użytkownicy Znaku (promowane i sprzedawane mogą być tylko legalnie powstające produkty)

- Wysokość  opłaty licencyjnej powinno zależeć od ilości zatrudnionych.

- DBP nie powinny być dalej preferowane w LKW, powinny skoncentrować się na promocji i sieciowaniu oferty, budowaniu sieciowych produktów turystycznych.

- opracowanie regulaminu pracy Kapituły oraz zorganizowanie otwartego naboru do Kapituły.

- stworzenie Karty – krok do samoorganizacji podmiotów DBP, założenia organizacji zrzeszającej producentów lokalnych.


WSKAZANE GRUPY DEFAWORYZOWANE:



- Podmioty małe, jednoosobowe działalności nie posiadające pracowników i nieuczestniczące w wielu inicjatywach z tego powodu

- podmioty nie należące do mainstreamu (panujących obecnie trendów), odstające pw. jakości, mody, ale mające grono stałych entuzjastów/klientów

- szara strefa – brak możliwości legalnej sprzedaży
 

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Europa Inwestująca w obszary wiejskie.
Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie "Partnerstwo dla Doliny Baryczy" w ramach poddziałania "19.4 Koszty bieżące i aktywizacja"; działanie wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Europa Inwestująca w obszary wiejskie.
Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie "Partnerstwo dla Doliny Baryczy" w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywane umiejętności i aktywizacja, współfinansowane ze środków publicznych i UE w ramach osi 4 - LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Operacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Rybackiego zapewniająca inwestycje w zrównoważone rybołóstwo.
Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie "Partnerstwo dla Doliny Baryczy", współfinansowane przez Unię Europejską ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Rybackiego zapewniającą inwestycję w zrównoważone rybołówstwo w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, w zakresie realizacji operacji polegającej na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności Program Operacyjny "Zrównoważony rozwuj sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij