Gmina Cieszków
- prezentacja walorów przyrodniczych, turystycznych obszaru, zachęcająca turystów do odwiedzania
- ulotki, foldery, facebook, www,
- ulotki i foldery (informator) dla inwestorów
Gmina Krośnice
- prezentacja walorów turystycznych gminu ale także obszaru
- 1 pkt informacji turystycznej
- monitoring liczby turystów poprzez ilość biletów KKW
- największe zainteresowanie jest przy ofercie dla rodziny z dzieckiem lub o ofertę gastronomiczną
- brak informacji o ośrodkach edukacyjnych, współpraca tylko z KOM
- FB, www, materiały, targi turystyczne, gadżety, filmy promocyjne i programy tv na terenie gminy
- udostępnianie materiałów informacyjno-promocyjnych w obiektach gastronomicznych i noclegowych
- Jarmarki Produktów Regionalnych
- Bar na KKW z produktami lokalnymi (soki)
- pamiątki z DB np. kret=breloczki, świeczki=kolejka,
- współpraca z Dolnośląska Organizacją Turystyczną (w ramach członkostwa wydawane są materiały informacyjne i promocja np. we Wrocławiu)
- biuletyn
Gmina Milicz
- promocja regionu i gminy
- foldery, mapy, gadżety
- banery, www, FB, TV lokalna, regionalna,
- pkt informacji turystycznej całoroczny
- sprzedaż płyt, książek
Powiat Milicki
- współpraca z biurem podróży z Poznania, które organizuje wyjazdy dla członków UTW
- gadżety
- foldery, publikacje historyczne
- promocja poza granicami kraju
- brak punktu informacji w starostwie
- karp figurka jako promocyjny gadżet
- punkt całoroczny weekendowy
Gmina Odolanów
- www, publikacje, artykuły, dzwonek Odolanowski miesięczny
- telewizja pro-art., regionalna, tv internetowa
- pttk dystrybuuje foldery
- radio Odolanów
Gmina Przygodzice
- brak działu promocji
- www, FB, tablice ogłoszeń
- punkt IT – chata regionalna
- foldery, pocztówki, atlasy, mapy i plany dla każdej miejscowości
- film nt. obszaru Natura 2000 i gminy
- kamera internetowa podglądająca bociany
- biuletyn gminny
Gmina Sośnie
- sośnieńskie ABC, przed wyborami
- mapa interaktywna gminy
Gmina Twardogóra
- www, gazeta, twardogórski informator internetowy
- duży nacisk dot. bazy sportowej w gazetach sportowych, ulotki foldery
- współpraca z biurami podróży (grupy 60+)
- radio, banery, gadżety, GOSiR sprzedaje gadżety
- brak punktów informacji turystycznej
Gmina Żmigród
- walory, bogactwo, atrakcje dla turystów i mieszkańców
- gmina otwarta dla nowych mieszkańców
- współpraca z gazetami lokalnymi i regionalnymi, TV, radio
- ekran LED z informacjami (na urzędzie)
- brak strategii promocyjnej gminy
- 1 pkt. IT w zespole pałacowo-parkowym
- zewnętrzna promocja skierowana pod inwestorów (konferencja dot. S5)
- gazeta Wiadomości Żmigrodzkie
I. Działania promocyjne realizowane przez gminy
W wypowiedzi uczestników spotkania oraz przekazanych fiszek wynika, że:
- gminy nie posiadają planów promocji, nie realizują strategii promocyjnych (określających wizję, cele i konkretne działania), nie posiadają SIW dot. własnych herbów, znaków promocyjnych, poza Żmigrodem oraz Przygodzicami nie posiadają haseł promocyjnych.
- gminy często zlecają opracowanie materiałów promocyjnych przypadkowym firmom zewnętrznym, które nie konsultują z nimi zawartości merytorycznej czy jakości zdjęć umieszczanych w wydawanych publikacjach,
- gminy nie posiadają planów ani narzędzi dystrybucji materiałów promocyjnych oraz weryfikacji skuteczności promocji i oddziaływania tychże materiałów,
- narzędziami promocyjnymi gmin są w głównej mierze: strony www, profile FB (ew. nasza-klasa, Twitter), własne cykliczne wydawnictwa (np. biuletyny samorządowe), rzadziej foldery, informatory, ulotki, filmy
- gminy korzystają ze współpracy z gazetami lokalnymi, gdzie umieszczane są nieodpłatnie lub odpłatnie informacji o działalności gminy i tego co się w gminie dzieje
- podejmowane działania są w większości przypadków związane z realizacją zadań własnych o charakterze promocyjnym, skierowanych do mieszkańców (np. co się na bieżąco dzieje w gminie, zapraszanie i relacjonowanie wydarzeń inicjowanych i realizowanych przez urząd i jego jednostki (np. ośrodki kultury),
- działania promocyjne ograniczają się do granic administracyjnych gmin, rzadko informują o szerszym kontekście regionalnym (Dolina Baryczy – przyroda, historia, kultura, atrakcje, oferta) lub informują wybiórczo,
- materiały promocyjne nie mają konkretnej grupy docelowej, często są to opracowania kierowane zarówno do mieszańców, turystów jak i inwestorów (np. w ramach jednego folderu pojawiają się informacje o regionie, walorach turystycznych, które przeplatają się z informacją o działalności szkół, ośrodków zdrowia i miejscach pod inwestycje),
- w wydawanych przez gminy (często przez firmy) materiałach nie pojawia się Znak DOLINA BARYCZY, Znaku nie ma stronie internetowej żadnego samorządu!
- gminy nie prowadzą monitoringu ruchu turystycznego z prawdziwego zdarzenia (nie robią tego nawet Punkty Informacji Turystycznej za wyjątkiem Krośnic i Żmigrodu (sprzedane bilety na przejazd kolejką/wynajem sprzętu w ZPP Żmigród) – brak narzędzi do monitoringu
Funkcjonowanie i współpraca w promocji obszaru Punktów Informacji Turystycznej
- PIT nie współpracują ze sobą, nie wymieniają się informacjami czy materiałami, nie opracowują samodzielnie materiałów promocyjnych i nie wydają ich, jedynie dystrybuują do turystów to, co otrzymają z gminy lub organizacji turystycznych (DOT, SGTWTiDB) lub innych (PdDB),
- gminy sporadycznie uczestniczą w targach turystycznych, na których promują głównie swoją gminę i atrakcje w swojej gminie (targi turystyczne we Wrocławiu, Poznaniu, Ostrowie Wielkopolskim)
- gminy promują się w też w ramach imprez w swoich miastach partnerskich, nie mają jednak kompleksowych materiałów promocyjnych w językach obcych, często do promocji używają produktów od lokalnych producentów, przeznaczanych na degustacje i wystawy.
- gminy zgodnie zauważają, że jest duże zainteresowanie pobytem i skorzystaniem z oferty ze strony Dolnoślązaków (Wrocław, Trzebnica, Oleśnica, Wołów, Zagłębie Miedziowe), Wielkopolan (Ostrów Wielkopolski, Rawicz, Leszno, Krotoszyn), bardzo dużo turystów przyjeżdża ze Śląska oraz z Warszawy.
- turyści widziani jako grupy odbiorców to: rodziny z dziećmi, grupy aktywne (rowerzyści, koniarze, kajakarze), grupy szkolne (oferta edukacyjna, rekreacyjna), seniorzy, coraz częściej pojawiają się grupy chcące lokalnie zjeść (klienci restauracji, nie korzystający z noclegów);
- gminy nie dysponują lub dysponują w ograniczonym/wybiórczym zakresie profesjonalną bazą zdjęciową atrakcji, oferty turystycznej
- brak promocji gmin w gazetach ogólnopolskich, miesięcznikach turystycznych, brak polityki PR gmin.
MATERIAŁY DO POBRANIA: