Dolina Baryczy

14.10.2015 - Podmioty publiczne, promocja (1)

Konsultacje społeczne - spotkanie przedstawicieli samorządów i osób zajmujących się promocją w JST na obszarze Doliny Baryczy

miejsce spotkania:
Cieszków, restauracja TEO

charakter spotkania:
spotkanie tematyczne

zakres spotkania:
konsultacje potrzeb związanych z promocją gmin i powiatu, ale przede wszystkim całej Doliny Baryczy, zaplanowanie współpracy w zakresie promocji działań na rzecz obszaru i możliwości uzyskania wsparcia w ramach LSR.

ilość uczestników: 25 osób

spot. 14.10 (2)

spot. 14.10

PODSUMOWANIE - DOŚWIADCZENIE SAMORZĄDÓW W DZIAŁANIACH PROMOCYJNYCH, z którego wynika potrzeba wspólnych działań dla całego obszaru

Gmina Cieszków

- prezentacja walorów przyrodniczych, turystycznych obszaru, zachęcająca turystów do odwiedzania

- ulotki, foldery, facebook, www,

- ulotki i foldery (informator) dla inwestorów

 

Gmina Krośnice

- prezentacja walorów turystycznych gminu ale także obszaru

- 1 pkt informacji turystycznej

- monitoring liczby turystów poprzez ilość biletów KKW

- największe zainteresowanie jest przy ofercie dla rodziny z dzieckiem lub o ofertę gastronomiczną

- brak informacji o ośrodkach edukacyjnych, współpraca tylko z KOM

- FB, www, materiały, targi turystyczne, gadżety, filmy promocyjne i programy tv na terenie gminy

- udostępnianie materiałów informacyjno-promocyjnych w obiektach gastronomicznych i noclegowych

- Jarmarki Produktów Regionalnych

- Bar na KKW z produktami lokalnymi (soki)

- pamiątki z DB np. kret=breloczki, świeczki=kolejka,

- współpraca z Dolnośląska Organizacją Turystyczną (w ramach członkostwa wydawane są materiały informacyjne i promocja np. we Wrocławiu)

- biuletyn

 

Gmina Milicz

- promocja regionu i gminy

- foldery, mapy, gadżety

- banery, www, FB, TV lokalna, regionalna,

- pkt informacji turystycznej całoroczny

- sprzedaż płyt, książek

 

 

Powiat Milicki

- współpraca z biurem podróży z Poznania, które organizuje wyjazdy dla członków UTW

- gadżety

- foldery, publikacje historyczne

- promocja poza granicami kraju

- brak punktu informacji w starostwie

- karp figurka jako promocyjny gadżet

- punkt całoroczny weekendowy

 

Gmina Odolanów

- www, publikacje, artykuły, dzwonek Odolanowski miesięczny

- telewizja pro-art., regionalna, tv internetowa

- pttk dystrybuuje foldery

- radio Odolanów

 

Gmina Przygodzice

- brak działu promocji

- www, FB, tablice ogłoszeń

- punkt IT – chata regionalna

- foldery, pocztówki, atlasy, mapy i plany dla każdej miejscowości

- film nt. obszaru Natura 2000 i gminy

- kamera internetowa podglądająca bociany

- biuletyn gminny

 

 Gmina Sośnie

- sośnieńskie ABC, przed wyborami

- mapa interaktywna gminy

 

 
Gmina Twardogóra

- www, gazeta, twardogórski informator internetowy

- duży nacisk dot. bazy sportowej w gazetach sportowych, ulotki foldery

- współpraca z biurami podróży (grupy 60+)

- radio, banery, gadżety, GOSiR sprzedaje gadżety

- brak punktów informacji turystycznej

 

Gmina Żmigród

- walory, bogactwo, atrakcje dla turystów i mieszkańców

- gmina otwarta dla nowych mieszkańców

- współpraca z gazetami lokalnymi i regionalnymi, TV, radio

- ekran LED z informacjami (na urzędzie)

- brak strategii promocyjnej gminy

- 1 pkt. IT w zespole pałacowo-parkowym

- zewnętrzna promocja skierowana pod inwestorów (konferencja dot. S5)

- gazeta Wiadomości Żmigrodzkie

 

I. Działania promocyjne realizowane przez gminy

W wypowiedzi uczestników spotkania oraz przekazanych fiszek wynika, że:

- gminy nie posiadają planów promocji, nie realizują strategii promocyjnych (określających wizję, cele i konkretne działania), nie posiadają SIW  dot. własnych herbów, znaków promocyjnych, poza Żmigrodem oraz Przygodzicami nie posiadają haseł promocyjnych.

-  gminy często zlecają opracowanie materiałów promocyjnych przypadkowym firmom zewnętrznym, które nie konsultują z nimi zawartości merytorycznej czy jakości zdjęć umieszczanych w wydawanych publikacjach,

- gminy nie posiadają planów ani narzędzi dystrybucji materiałów promocyjnych oraz weryfikacji skuteczności promocji i oddziaływania tychże materiałów,  

- narzędziami promocyjnymi  gmin są w głównej mierze: strony www, profile FB (ew. nasza-klasa, Twitter), własne cykliczne wydawnictwa (np. biuletyny samorządowe), rzadziej foldery, informatory, ulotki, filmy


NARZĘDZIA PROMOCYJNE - zakres wykorzystania, skuteczność, współpraca

- gminy korzystają ze współpracy z gazetami lokalnymi, gdzie umieszczane są nieodpłatnie lub odpłatnie informacji o działalności gminy i tego co się w gminie dzieje

- podejmowane działania są w większości przypadków związane z realizacją zadań własnych o charakterze promocyjnym, skierowanych do mieszkańców (np. co się na bieżąco dzieje w gminie, zapraszanie i relacjonowanie wydarzeń inicjowanych i realizowanych przez urząd i jego jednostki (np. ośrodki kultury),

- działania promocyjne ograniczają się do granic administracyjnych gmin, rzadko informują o szerszym kontekście regionalnym (Dolina Baryczy – przyroda, historia, kultura, atrakcje, oferta) lub informują wybiórczo,

- materiały promocyjne nie mają konkretnej grupy docelowej, często są to opracowania kierowane zarówno do mieszańców, turystów jak i inwestorów (np. w ramach jednego folderu pojawiają się informacje o regionie, walorach turystycznych, które przeplatają się z informacją o działalności szkół, ośrodków zdrowia i miejscach pod inwestycje),

- w wydawanych przez gminy (często przez firmy) materiałach nie pojawia się Znak DOLINA BARYCZY, Znaku nie ma stronie internetowej żadnego samorządu!

- gminy nie prowadzą monitoringu ruchu turystycznego z prawdziwego zdarzenia (nie robią tego nawet Punkty Informacji Turystycznej za wyjątkiem Krośnic i Żmigrodu (sprzedane bilety na przejazd kolejką/wynajem sprzętu w ZPP Żmigród) – brak narzędzi do monitoringu

Funkcjonowanie i współpraca w promocji obszaru Punktów Informacji Turystycznej

- PIT nie współpracują ze sobą, nie wymieniają się informacjami czy materiałami, nie opracowują samodzielnie materiałów promocyjnych i nie wydają ich, jedynie dystrybuują do turystów to, co otrzymają z gminy lub organizacji turystycznych (DOT, SGTWTiDB) lub innych (PdDB),

- gminy sporadycznie uczestniczą w targach turystycznych, na których promują głównie swoją gminę i atrakcje w swojej gminie (targi turystyczne we Wrocławiu, Poznaniu, Ostrowie Wielkopolskim)

- gminy promują się w też w ramach imprez w swoich miastach partnerskich, nie mają jednak kompleksowych materiałów promocyjnych w językach obcych, często do promocji używają produktów od lokalnych producentów, przeznaczanych na degustacje i wystawy.

- gminy zgodnie zauważają, że jest duże zainteresowanie pobytem i skorzystaniem z oferty ze strony Dolnoślązaków (Wrocław, Trzebnica, Oleśnica, Wołów, Zagłębie Miedziowe), Wielkopolan (Ostrów Wielkopolski, Rawicz, Leszno, Krotoszyn), bardzo dużo turystów przyjeżdża ze Śląska oraz z Warszawy.

- turyści widziani jako grupy odbiorców to: rodziny z dziećmi, grupy aktywne (rowerzyści, koniarze, kajakarze), grupy szkolne (oferta edukacyjna, rekreacyjna), seniorzy, coraz częściej pojawiają się grupy chcące lokalnie zjeść (klienci restauracji, nie korzystający z noclegów);

- gminy nie dysponują lub dysponują w ograniczonym/wybiórczym zakresie profesjonalną bazą zdjęciową atrakcji, oferty turystycznej  

- brak promocji gmin w gazetach ogólnopolskich, miesięcznikach turystycznych, brak polityki PR gmin.


 

MATERIAŁY DO POBRANIA:

 

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Europa Inwestująca w obszary wiejskie.
Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie "Partnerstwo dla Doliny Baryczy" w ramach poddziałania "19.4 Koszty bieżące i aktywizacja"; działanie wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Europa Inwestująca w obszary wiejskie.
Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie "Partnerstwo dla Doliny Baryczy" w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywane umiejętności i aktywizacja, współfinansowane ze środków publicznych i UE w ramach osi 4 - LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Operacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Rybackiego zapewniająca inwestycje w zrównoważone rybołóstwo.
Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie "Partnerstwo dla Doliny Baryczy", współfinansowane przez Unię Europejską ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Rybackiego zapewniającą inwestycję w zrównoważone rybołówstwo w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, w zakresie realizacji operacji polegającej na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności Program Operacyjny "Zrównoważony rozwuj sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij