Zgodnie
z umową o przyznanie pomocy, którą już Państwo zawarliście lub
zmierzacie do jej zawarcia, podmioty, które nie podlegają pod ustawę
Prawo Zamówień Publicznych, zobowiązane są do stosowania się do
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i
Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2018 r. w sprawie wyboru wykonawców zadań
ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji oraz warunków
dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej (Dz.U. poz.
396).
W praktyce oznacza to konieczność umieszczania ogłoszeń dla zadań pow. 30 tys. Euro na dedykowanym do tego celu portalu: www.portalogloszen.arimr.gov.p.
Zgodnie z komunikatem podanym na stronie ARiMR (polecamy lekturę całego), z dniem 18.04.2020 r. po wejściu w życie specustawy zwanej Tarczą 2.0, zniesiony został obowiązek prowadzenia postępowania zgodnie z ww. rozporządzeniem dot. konkurencyjności i wyłanianiem kontrahentów poprzez portal.
Jak
czytamy w komunikacie, brak obowiązku trybu konkrecyjnego dotyczy
wszystkich operacji, dla których nie zakończono weryfikacji wniosku o
płatność do dni. 18.04.2020 r. i następnych. Jeżeli już zdążyliście Państwo ogłoszenie ogłosić, wówczas na
etapie weryfikacji Państwa rozliczenia, operacja nie będzie weryfikowana
pod kątem zamieszczenia ogłoszenia na portalu.
Wpis archiwalny, aktualny do 18.04.2020 r.:
Zgodnie z art.
43a ustawy o wspieraniu ROW podmiot
ubiegający
się o przyznanie pomocy lub pomocy technicznej oraz beneficjent są obowiązani
do ponoszenia kosztów kwalifikowalnych
w wyniku
wyboru wykonawców poszczególnych zadań
ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji
z
zachowaniem
konkurencyjnego trybu ich wyboru,
na podstawie umowy zawartej z wybranym wykonawcą, zgodnej z ofertą złożoną
przez tego wykonawcę.
Przepisy te nakładają na wnioskodawców i
beneficjentów obowiązek wyboru wykonawców poszczególnych zadań w ramach
realizowanych operacji, zgodnie z zasadą konkurencyjności.
Przepisy w zakresie konkurencyjnego wyboru
wykonawców dotyczą
jedynie tych instrumentów PROW 2014-2020, w przypadku których pomoc przyznawana
jest w formie refundacji kosztów (nie dotyczy podejmowania działalności- premii oraz grantobiorców).
Przepisów w zakresie konkurencyjnego wyboru
wykonawców nie stosuje się również, gdy:
- podmiot ubiegający się o
przyznanie pomocy lub pomocy technicznej oraz beneficjent są obowiązani do
poniesienia kosztów kwalifikowalnych zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych
- nie dotyczą również zadań, których
wartość nie przekracza 30 tys. Euro netto oraz wyboru grantobiorców,
o których mowa w przepisach o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
Uznaje się, że koszty kwalifikowalne zostały
poniesione w wyniku wyboru wykonawcy danego zadania ujętego w zestawieniu
rzeczowo-finansowym operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu jego wyboru,
jeżeli wybór tego wykonawcy nastąpił na podstawie najkorzystniejszej oferty
spośród ofert otrzymanych od podmiotów niepowiązanych osobowo lub kapitałow z podmiotem
ubiegającym się o przyznanie pomocy lub pomocy technicznej albo beneficjentem. Przez najkorzystniejszą
ofertę w
zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji
należy rozumieć ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub
kosztu i innych kryteriów określonych przez podmiot ubiegający się o przyznanie
pomocy lub pomocy technicznej albo beneficjenta w zapytaniu
ofertowym udostępnionym różnym podmiotom przez zamieszczenie na stronie
internetowej prowadzonej przez Agencję.